poniedziałek, 18 listopada 2013

Rękaw na reklamówki - bo porządek musi być

English:
Long time ago I bought at IKEA a plastic bag holder. It seemed a fantastic and extremely practical but in time it turned out to be just... uglu. Ugly because it is made of plastic and uglu because colorful plastic bags looked sloppy when stuffed inside. I hid this holder under kitchen table and started stuffing bags everywhere around which only worsened the overall aesthetics of the phenomenon. Finally I decided to sew my own bag holder - it was as easy as it looks.

Dawno temu kupiłam w IKEA pojemnik na reklamówki - wiadomo że w dzisiejszych czasach wala się tego trochę po domu czy człowiek chce czy nie chce. W chwili gdy brałam go z półki wydawał mi się fantastyczny i niezwykle praktyczny. Z czasem zaczęłam go postrzegać jako po prostu... brzydki. Brzydki bo plastikowy i brzydki bo kolorowe jednorazówki wyglądały w nim niechlujnie. Zaczęłam chować go z widoku, pod stół, a reklamówki upychać wszędzie naokoło co tylko pogarszało ogólną estetykę zjawiska.

Kiedyś widziałam pomysł na rękaw na reklamówki ale oczywiście potrzebowałam kilku miesięcy żeby go uszyć. Ostatnio poruszyłam stołem i stos reklamówek wysypał się na podłogę... Decyzja o szyciu zapadła ostatecznie i okazało się to tak proste na jakie wygląda.


Co jest potrzebne do uszycia takiego rękawa?
  1. Tkanina - 55cm x 90cm, wymiar ustaliłam mierząc ikeowy pojemnik, dodałam po 1cm na zapasy szwów na bocznych krawędziach i po 5cm na górze i dole - na górze na ładne wykończenie, na dole na tunelik na gumkę.
  2. Gumka - wąska, około 20cm.
  3. Pasek - 50cm wystarczy, by powiesić go na haczyku na drzwiach.


Zamiast jednego kawałka tkaniny wykorzystałam końcówki bawełny, pocięte w paski długości 55cm o różnej szerokości. Trudno mi było ocenić ile materiału potrzebuję, więc na zdjęciu widzicie cztery tkaniny, z których pierwszej od lewej nawet nie tknęłam - całość jest uszyta z trzech pozostałych.


Najpierw zszyłam przygotowane paski i starannie rozprasowałam prostokąt. Wszystkie zapasy szwów zaprasowałam w kierunku dołu rękawa, żeby nie stawiały oporu przy upychaniu reklamówek i przycięłam ząbkowanymi nożyczkami. Linie szwów ozdobiłam dekoracyjnymi haftami i dopiero wtedy zszyłam dłuższe brzegi prostokąta tworząc rękaw.



Górną krawędź rękawa zawinęłam do środka na około 5cm i upięłam szpilkami umieszczając od razu pasek uchwytu po wewnętrznej stronie rękawa. Tak spiętą krawędź przeszyłam naokoło w dwóch miejscach - bliżej brzegu prostym ściegiem i w miejscu łączenia dwóch tkanin ozdobnym haftem.


Dolną krawędź podwinęłam tak samo na około 5cm, ale przeszyłam tylko raz prostym ściegiem tworząc tunel z przerwą na wciągnięcie gumki. Po wciągnięciu, gumkę zawiązałam na supeł... koniec :-)



Po czym zadowolona wpakowałam wszystkie reklamówki do środka i powiesiłam na drzwiach. Rękaw jest w fazie testów ale już wiem że ogromnie mi się podoba, a przy okazji robi za odbojnik do drzwi :-)

21 komentarzy:

  1. Nooo super!!! bardzo mi się podoba i pomysł i wykonanie :D
    piękne te szwy ozdobne na nim! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopiero co dodałam posta a tu już komentarz - dziękuję ślicznie :-)

      Usuń
  2. Jesteś genialna! choć ja już takie rękawy w internecie widziałam, to i tak TY jesteś genialna! Ta instrukcja i to jak wykorzystałaś skrawki i to, że mnie inspirujesz, a nawet zmuszasz do uszycia podobnego, bo moje reklamówki tak brzydko wiszą w reklamówce i do tego też na drzwiach!, a to coś takie piękne... :-))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że nie widziałaś mojej kuchni jak się te wszystkie reklamówki spod stołu wytoczyły :D Zmieniła byś o mnie zdanie. Twoje pochwały cieszą mnie ogromnie i tym bardziej motywują do starania się. Liczyłam na słowa "ładne" i "dobry pomysł", a już za "genialne" i "inspiracja" to z radości chyba nie zasnę :-))) Dzięki dzięki dzięki!

      Usuń
  3. Świetny ten twój rękaw i taki patchworkowy... i wykończony ściegiem ozdobnym: ) Naprawdę fajny gadżet... no tak a ja dalej będę się bujać z tym pojemnikiem z IKEI, ukrytym w szafce: )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co tam mój rękaw przy Twoich papużkach ;-) Dziękuję za docenienie - u mnie kuchnia jest na tyle mała że wszystkie szafki są wypchane po brzegi i pojemnik był zawsze na widoku.

      Usuń
  4. ja rowniez napisze ze ten pojemnik jest genialny!!!!, bardzo estetyczny, pieknie wykonany, wielkie brawa ode mnie :))

    OdpowiedzUsuń
  5. Widziałam chyba na pintereście takie rękawy i zawsze mnie zachwycały prostotą i pomysłem ;) Twój wyszedł super, najfajniejsze są te ozdobre szwy w miejscu łączeń ;) poza tym świetne są gadżey które będąc praktyczne, jedocześnie ozdabiają dom :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację - też cenię sobie rzeczy które poza tym że ładne są również praktyczne, a ten rękaw zdecydowanie się w to wpisuje. Dzięki za pochwały :-)

      Usuń
  6. Sama zabieram sie za uszycie takiego rekawa od nie wiem juz jakiego czasu, bo moj rekaw zniszczyl sie mocno i czas go wymienic, no i zblizaja sie swieta, wiec jako szybki, ale efektowny prezent warto w koncu bedzie wprowadzic mysli w czyn. Bardzo ladny ten Twoj rekaw.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Mnie do pracy skłoniła zachęta - więc przekazuję tę zachętę dalej: działaj, działaj! szyj, szyj! Święta już niedługo!

      Usuń
    2. Juz wypralam moj stary worek, ktory wykorzystam na nowa produkcje, bo ma ladny wzor w kaczuchy. Dziekuje za przekazanie zachety. Juz dziala ;)

      Usuń
  7. Świetny ten rękaw i pięknie wykonany :) Ale dopiero na drzwiach widać, że jest ogromny! :]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dziękuję, ogromny ogromny, a reklamówki i tak wypełniają już prawie cały :-) Muszę ich więcej zużyć...

      Usuń
  8. Jeja superaśny. I te szwy ozdobne - super wyglądają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że Ci się podoba - dzięki :-)

      Usuń
  9. No i masz, gdzieś, kiedyś przelotnie taki worek przeleciał mi przez oczy. Pomysł odłożyłam na potem....i dzięki Tobie, chyba moje "potem" nastąpiło :-). Dzięki za inspiracje, i przypomnienie, że chciałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że przypomniałam - ja wpadłam na takie przypomnienie na Pinterest ostatnio więc się zebrałam żeby przed świętami zdążyć.

      Usuń
  10. praktyczny pomysł! super post

    OdpowiedzUsuń